امنیت سایت چیست؟ | راه‌های تامین امنیت سایت

فهرست مطالب

امنیت سایت، مجموعه اقداماتی است که باعث کاهش احتمال نفوذ و هک شدن سایت میشود. این فرایند معمولا توسط متخصص IT یا امنیت شبکه انجام میشود. البته لازم به ذکر است در دنیای دیجیتال چیزی به اسم امنیت 100 درصد وجود ندارد اما با استفاده از متخصصین برنامه نویسی، میتوانید امنیت سایت خود را تا بالاترین حد ممکن افزایش دهید.

امنیت سایت از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است؛ با این حال در کشور ما بسیاری از مدیران سایت‌ها حتی سایت‌های معروف و بزرگ، اهمیت چندانی به این موضوع نمی‌دهند. برخی از صاحبین سایت‌ها این چنین فکر میکنند که سایت ما دلیلی برای هک شدن و سرقت اطلاعات ندارد. اما باید در نظر گرفت که موضوع فقط هک شدن نیست! امنیت پایین سایت باعث کاهش ارزش آن از نظر کاربران و گوگل خواهد شد. همچنین سایت با ارور امنیتی هنگام ورود میشود که این موضوع باعث عدم اعتبار سایت شما از نظر کاربر خواهد شد. بنابراین امنیت سایت یکی از مهمترین استانداردهایی است که باید فراهم شود.

خطای امنیت سایت

راهکارهای افزایش امنیت سایت:

موارد بسیار زیادی باعث افزایش امنیت وب‌سایت میشوند، در ادامه شما را با مهمترین راهکارها آشنا میکنیم:

1- میزبانی سایت روی هاست ایمن: هاست سایت خود را شرکت‌های معتبر و قابل اعتماد تهیه کنید. هاستینگ های معتبر از سیستم‌هایی مثل آنتی ویروس، آنتی اسپم، آنتی شل، فایروال و… استفاده میکنند که باعث افزایش امنیت سایت شما میشود.

2- فعال کردن SSL(مهمترین): حتما تا بحال توجه کرده‌اید که برخی سایت‌ها با آدرس ‘http’ و برخی با ‘https’  آغاز میشوند. با خرید گواهینامه SSL و نمایش URL سایت بصورت https، اعتماد کاربران خود را از لحاظ امنیتی بدست میاورید و همچنین سایتتان در رتبه‌های بالاتری از گوگل قرار خواهد گرفت.

3- استفاده از CMS های معتبر و پلاگین‌های قدرتمند: اگر وب‌سایت خود را با CMSهای قدرتمندی مثل وردپرس پیاده‌سازی کنید، میتوانید با استفاده از پلاگین‌های قدرتمند، امنیت سایت خود را تا حد بسیار چشمگیری افزایش دهید.

4- رمز عبور قوی برای هاست و پنل CMS: یکی از مواردی که تقریبا همه آنرا قبول دارند اما نسبت به اجرای آن بی تفاوت هستند، استفاده از پسوردهای قوی و سخت است. سعی کنید از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و نمادهایی مثل @ استفاده کنید. البته حتما پسوردتان را یک جا ذخیره کنید تا در صورت فراموشی به دردسر نیفتید.

5- استفاده از کپچا: ربات‌های نرم افزاری قویترین سیستم را برای نفوذ به سایت‌ها دارند. برای این منظور میتوانید از کپچت استفاده کنید. کپچا شامل آزمون‌هایی است که بررسی میکند کاربر وارد شده به سایت انسان است یا ربات.

6- تهیه نسخه پشتیبان: شما باید هر ماه حداقل یکبار از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. زیرا به هر دلیلی ممکن است سایت شما غیرفعال شود یا فایلهای شما حذف شوند. در صورتی که از قبل یک نسخه پشتیبان از سایت خود تهیه کرده باشید، دیگر هرگز نگران از دست دادن اطلاعات و محتوای خود نخواهید بود.

سوالی دارید؟

برای کسب مشاوره رایگان در خصوص طراحی سایت، اپلیکیشن و خدمات سئو، با زرین استودیو در تماس باشید.

تماس با ما
× سوالی دارید؟ چت از طریق واتساپ